Ondernemingsplan schijven

Ook bij het overnemen van een bestaand bedrijf is het zelf schrijven van een ondernemingsplan heel belangrijk. Misschien zelfs nog wel belangrijker! Net als bij een “normale” start als ondernemer in de gemeente Hollands Kroon gebruik je het ondernemingsplan om jouw eigen idee en aanpak uit te werken, de markt te verkennen en uiteindelijk waar nodig een financiering aan te vragen. Bij een bedrijfsovername gebruik je het ondernemingsplan ook om het over te nemen bedrijf goed te kunnen analyseren en te beoordelen. Je ontdekt de voor- en nadelen van de mogelijke bedrijfsovername en je krijgt een beter beeld van de waarde van de onderneming in jouw handen. Ook het niet overnemen van een bepaald bedrijf kan uiteindelijk ook een uitkomst zijn. Een bedrijf koop je voor de toekomst en vaak neem je ook bepaalde verplichtingen over. Denk bijvoorbeeld aan een huurcontract, een onderhoudscontract en/of de personeelscontracten. Een goede voorbereiding is de basis voor het nemen van de juiste beslissingen. Vind je het lastig om een ondernemingsplan te schrijven? Neem dan contact met ons op. We helpen je graag verder!

Informatie uitwisselen

Als kopende partij wil je natuurlijk alles weten over het over te nemen bedrijf in Hollands Kroon. Als je gelukt hebt is de verkopende partij goed voorbereid. Je krijgt dan een zogeheten informatiememorandum in handen. Het informatiememorandum is eigenlijk een moeilijk woord voor “verkoopbrochure”. In deze brochure zet de verkoper belangrijke informatie over het bedrijf op papier. Het gaat hierbij dan om onder andere de historie, de ontwikkeling van het bedrijf, de huidige stand van zaken, eventuele bijzonderheden en natuurlijk de jaarcijfers. Je zal begrijpen dat dit document vaak vertrouwelijke informatie bevat. Het is niet ondenkbaar dat je een geheimhoudingsverklaring moet tekenen voordat je dit document ontvangt. Houd er in de praktijk echter ook rekening mee dat de verkopende partij minder goed voorbereidt is en niet alles netjes op orde heeft. Belangrijke (financiële) informatie is dan moeilijker verkrijgbaar en zal stukje bij beetje of soms (helemaal) niet worden aangeleverd. Als kopende partij heb je echter wel de plicht om goed onderzoek te doen. Neem dus niet zomaar genoegen met te beperkte informatie, dat zal een mogelijke financier ook niet doen. Wat jouw situatie ook is, een bedrijfsovername is niet zomaar geregeld. Neem de tijd voor dit proces en laat je daarbij zeker niet opjagen door een makelaar of de huidige eigenaar zelf.

"Ook bij het overnemen van een bestaand bedrijf is het zelf schrijven van een ondernemingsplan heel belangrijk. Misschien zelfs nog wel belangijker!"

Partners

Agenda

18 november

Ondernemen en belastingen

19.00 uur
Online
11 december

Netto inkomen berekenen doe je zo!

10.00 uur
Online

Waardebepaling en goodwill

Het bepalen van de waarde van een onderneming is voor de koper en verkoper niet eenvoudig. Het is gebruikelijk dat de verkoper bij de verkoop van zijn onderneming een bedrijfswaardering maakt of laat maken door bijvoorbeeld de boekhouder/ accountant of overnamespecialist. Er zijn veel manieren om een bedrijf te waarderen. Om te beginnen gaat het om de waarde van de over te nemen bedrijfsmiddelen. Deze staan vaak ook nog op de balans en worden dan activa genoemd. Denk bijvoorbeeld aan de aanwezige inventaris, voorraad, machines maar ook software en licenties. Aan deze activa kan vaak, al dan niet door een taxateur of leverancier, relatief eenvoudig een (markt)waarde worden gekoppeld. Het wordt ingewikkelder als het gaat om de niet tastbare waarde van het bedrijf. Vaak gebeurd dit op basis van de (winst)cijfers van de afgelopen jaren in combinatie met een prognose. Deze waarde wordt doorgaans goodwill genoemd.

Goodwill

Goodwill is in feite een vergoeding voor de prestatie die een bedrijf heeft en mogelijk nog gaat leveren. Denk bijvoorbeeld aan de waarde van het klantenbestand, de opgebouwde reputatie, de merk- en naamsbekendheid, een bepaalde unieke werkwijze of marktpositie. Zeker bij kleine bedrijven is het vaak ook de eigenaar zelf die een heel belangrijke rol speelt bij de winstgevendheid van het bedrijf. Maar blijft deze winst daadwerkelijk bestaan als jij straks aan het roer komt te staan? Kijk dus altijd kritisch naar de wijze waarop de waarde berekend is. In de praktijk zien we dat de hoogte van de goodwill ook wordt beïnvloed door emotionele factoren. De verkopende partij koppelt de waarde van zijn bedrijf al snel aan al het harde werk van de afgelopen jaren. Aan jou als koper de taak om de waardering van het bedrijf goed te analyseren. Zoals aangeven gebruik je hiervoor jouw ondernemingsplan en schakel je waar nodig zelf ook een specialist in.

Soort transactie

Bij het overnemen van een bedrijf is het heel belangrijk om te weten wat je precies overneemt. Klinkt logisch, maar vaak zien we in de praktijk dat het toch anders gaat. Allereerst is het belangrijk om te weten of het gaat om het kopen van de bedrijfsbezittingen soms in combinatie met aanwezige schulden. Dit wordt dan een activa-passiva transactie genoemd. Het kan ook voor komen dat het over te nemen bedrijf een besloten vennootschap (bv) is en dat je aandelen koopt. Dit wordt dan ook een aandelentransactie genoemd. Bij een aandelentransactie neem je fiscaal/juridisch echt (een deel van) het lopende bedrijf over. Een besloten vennootschap is namelijk een rechtspersoon die zelfstandig deelneemt aan het economisch verkeer. Een eenmanszaak of vof is echter een rechtsvorm zonder aparte rechtspersoonlijkheid. Fiscaal / juridisch gezien kan je deze eigenlijk ook niet 1-op-1 overnemen, omdat deze direct verbonden is aan een natuurijk persoon (de huidige eigenaar). Bij een activa-passiva transactie schrijf je zelf eerst een nieuw bedrijf in bij de Kamer van Koophandel. Vervolgens koop je vanuit dit bedrijf de aangeboden bedrijfsmiddelen en bijvoorbeeld het klantenbestand en de bedrijfsnaam. Welke transactievorm het ook is, het is altijd belangrijk om exact te weten wat je precies koopt. Ga zelf, liefst meerdere keren, kijken wat er allemaal bij het bedrijf hoort en in welke staat de aangeboden bedrijfsmiddelen zijn. Het mag duidelijk zijn dat verouderde spullen minder waard zijn of zelfs onbruikbaar. Hier wil je dan natuurlijk niet (te veel) voor betalen.

Contracten

Let bij een bedrijfsovername ook goed op de contracten en licenties die bij het bedrijf horen. Koop je aandelen dan blijven contract en afspraken doorgaans gewoon doorlopen. Bij een activa-passiva transactie is dat anders. Een huurcontract is dan bijvoorbeeld gebonden aan de huidige eigenaar, waarbij je er niet zomaar van uit kan gaan dat de verhuurder onder dezelfde voorwaarden met jou verder wilt gaan. In feite neem je het huidige contract niet over, maar stel je in overleg met de verhuurder een nieuw contract op. Arbeidscontracten daarentegen gaan wel onder dezelfde voorwaarden over naar de kopende partij. Een bedrijfsovername is namelijk geen geldige reden tot wijziging van arbeidsvoorwaarden of ontslag. Zorg ook dat je tijdig contact legt met bijvoorbeeld het energiebedrijf, de telecomaanbieder en bijvoorbeeld een onderhoudsinstantie. Ook deze contracten en abonnementen moet vaak worden overgesloten, meestal tegen andere voorwaarden. Breng goed in kaart welke contracten er aanwezig zijn en beoordeel of en hoe deze kunnen worden overgenomen.  

Onderhandelen en financieren

Na het uitwisselen van de nodige informatie zal er uiteindelijk onderhandeld gaan worden om te komen tot de bedrijfsovername. Vaak zijn dit meerdere en soms lastige en emotionele gesprekken. Bereid je hier dus goed op voor. Uiteraard is de verkoopprijs een belangrijk onderwerp, maar ook alle andere voorwaarden worden besproken. Wil je bijvoorbeeld dat de huidige eigenaar nog op een bepaalde manier en voor een bepaald tijd betrokken blijft? En hoe ga je de bedrijfsovername financieren? Net als bij een “normale” start van een eigen bedrijf in Hollands Kroon, zijn er verschillende vormen van financiering mogelijk. Het feit dat het bedrijf al bestaat en succesvol is kan positief uitwerken op het verkrijgen van een lening. Let er wel op dat een financier, zoals Qredits, een ondernemingsplan nodig heeft en doorgaans ook inzicht wil hebben in de jaarcijfers van de over te nemen onderneming. Een extra bron voor financiering is de verkopende partij. In de praktijk zie je dat er afspraken gemaakt worden, waarbij bijvoorbeeld een deel van de verkoopprijs later betaald wordt en zelfs gekoppeld kan worden aan de nog te realiseren winst. Een mooi extra optie, maar niet zonder gevaar. Kies je wel voor deze optie maak dan hele goede afspraken en realiseer je goed dat je nog voor langere tijd gebonden bent aan de verkopende partij. Dit loopt in de praktijk niet altijd even soepel. Kom je uiteindelijk tot overeenstemming dan leg je alle afspraken vast in een (voorlopig) overnamecontract. Vergeet daarbij niet het voorbehoud van financiering op te nemen als je geld gaat lenen.

Nieuws

Laagste groei aantal vestigingen in de afgelopen 10 jaar

21-10-2024

In het derde kwartaal van 2024 werden er, in vergelijking met hetzelfde kwartaal vorig jaar, opnieuw minder startende vestigingen (hierna genoemd ‘starters’) ingeschreven bij de Kamer van Koophandel (KVK). Het aantal starters daalt al vijf kwartalen op rij in vergelijking met hetzelfde kwartaal een jaar eerder. Het aantal stoppende vestigingen (hierna genoemd ‘stoppers’) blijft stijgen. Met een toename van 2,6% van het aantal vestigingen ziet KVK hiermee het laagste groeisaldo in de afgelopen tien jaar.

Blijf op de hoogte!

Als startende ondernemer uit de gemeente Hollands Kroon volg je natuurlijk de lokale ontwikkelingen voor ondernemers. Schrijf je hieronder in voor de nieuwsbrief en blijf ook op de hoogte van onze activiteiten. Je kan ons ook volgen op Facebook, Instagram en LinkedIn.

"Breng goed in kaart welke contracten er aanwezig zijn en beoordeel of en hoe deze kunnen worden overgenomen"

Startersloket Hollands Kroon

Het kopen van een bedrijf in de gemeente Hollands Kroon kan voor jou als ondernemer zorgen voor een vliegende start. Maar zorg er wel voor dat je heel goed bent voorbereid en precies weet wat je koopt. En bedrijf wat niet bij jou past of niet is wat het lijkt kan zorgen voor grote persoonlijke, financiële en juridische problemen. Dat willen we natuurlijk voorkomen. Daarom kan je ook bij een mogelijke bedrijfsovername voor hulp en advies terecht bij het Startersloket Hollands Kroon. We kunnen je uiteraard niet van A tot Z begeleiden bij de aankoop van een bedrijf. Wel kunnen we met je meedenken en je wijzen op de kansen en gevaren. Gebruik ook onze handige tools, raadpleeg de kennisbank en volg onze trainingen. Zo weet ook jij precies wat er van je wordt verwacht als je ondernemer wilt worden.

Over de gemeente Hollands Kroon

Hollands Kroon is een gemeente in de kop van Noord-Holland die bestaat uit de volgende 22 kernen: Anna Paulowna, Breezand, Wieringerwaard, van Ewijcksluis, Nieuwesluis, Winkel, ’t Veld, Nieuwe Niedorp, Kolhorn, Barsingerhorn, Oude Niedorp, Lutjewinkel, Zijdewind, Haringhuizen, Hippolytushoef, Den Oever, Oosterland, Westerland, Slootdorp, Wieringerwerf, Middenmeer,  Kreileroord.

Terug naar overzicht