Met de juiste naam ben je goed herkenbaar

Het kiezen van een goede bedrijfsnaam is belangrijk voor je imago en herkenbaarheid. Een goede naam kan ook jouw vindbaarheid op internet vergroten. Belangrijk om vooraf goed na te denken over verschillende soorten namen voor jouw bedrijf, zoals handels-, bedrijfs- en merknaam.  

Handelsnaam

Er worden vanuit de wet verschillende eisen gesteld aan een handelsnaam. Zo mag je handelsnaam niet verwarrend zijn ten opzichte van bestaande handelsnamen. Heb je al een naam bedacht? Check dan altijd het Handelsregister van de Kamer van Koophandel om te ontdekken of deze naam al wordt gebruikt. Verder mag je naam niet misleidend zijn. Doe je dus niet anders of groter voor, gebruik geen bestaande merknamen en het gebruik van andermans persoonsnaam is niet toegestaan. Ga je de grens over met je bedrijf? Check dan ook de bruikbaarheid van je naam in het buitenland. Heb je verschillende activiteiten die vragen om een aparte handelsnaam? Geen probleem! Vaak heb je de mogelijkheid om meerdere bedrijfsnamen te registeren. Raadpleeg hiervoor de Kamer van Koophandel.

"Tip: maak een lijstje met meerdere handelsnamen en leg deze eens voor aan andere mensen of toekomstige klanten"

Domeinnaam

Een domeinnaam is een unieke naam van een website op internet. Deze domeinnaam hoeft niet hetzelfde te zijn als je bedrijfsnaam. Je kunt ook meerdere domeinnamen vastleggen. Wil je controleren of jouw domeinnaam nog niet gebruikt wordt, ga dan naar SIDN. Is jouw naam nog beschikbaar, leg deze domeinnaam vast via een hostingprovider. Een goed passende domeinnaam kan ook de vindbaarheid op internet aanzienlijk verhogen.

Merknaam

Heb je producten of diensten met een specifieke eigen merknaam? Via het merkenrecht kan je deze naam beschermen. Voor de Benelux kan je hiervoor terecht bij het Benelux Bureau voor de Intellectuele Eigendom. Een merk kan een bedrijfsnaam zijn, maar ook een logo, de vorm van een product of zelfs een bepaalde kleur of specifieke klank. Via het merkenregister kan je controleren of je merknaam nog beschikbaar is.

Terug naar stappenplan