Waarom een ondernemingsplan schrijven?

Er zijn geen vaste regels voor het schrijven van een ondernemingsplan. Het belangrijkste is dat het jou helpt om jouw ideeën concreet te maken en goed onderbouwde keuzes te maken. Door een ondernemingsplan te schrijven krijg je onder andere inzicht in:

Wat jouw sterke en zwakke punten zijn als ondernemer

Wie jouw klanten zijn en wie niet

Hoe je klanten boeit, bereikt en bindt

Welke wetten, regels en vergunningen voor jou van toepassing zijn

Welke rechtsvorm en verzekeringen het beste bij jouw situatie past

Hoe jouw verdienmodel eruitziet en wanneer je winst verwacht te maken

Zie een businessplan ook wel als een persoonlijke checklist en haalbaarheidsonderzoek. Of je nu een webshop begint, een restaurant opent of een adviesbureau start: een goed ondernemingsplan helpt je om realistische doelen te stellen en gefundeerde keuzes te maken. 

Verplicht

Er zijn ook situaties waarin jij als (startende) ondernemer uit Middenmeer verplicht bent om een ondernemingsplan te schrijven. Denk bijvoorbeeld aan:

Het aanvragen van een financiering bij een bank of investeerder

Starten van een bedrijf met behoud van een uitkering via het UWV (zoals een WW- Wajong- of WIA-uitkering)

Starten van een bedrijf vanuit een bijstandsuitkering. Bij de gemeente Hollands Kroon dien jij jouw ondernemingsplan te overleggen.

Wat moet er in een ondernemingsplan staan?

Wil je goed voorbereid aan de slag met jouw ondernemingsplan, maar weet je niet precies waar te beginnen? Met onze unieke software werk je stap voor stap aan een volledig plan. Aan de hand van onze tool doorloop je gestructureerd de belangrijkste onderdelen van een ondernemingsplan, verdeeld over 7 overzichtelijke hoofdstukken. Zo zorg je ervoor dat je niets over het hoofd ziet en vergroot je jouw kans op succes.

7 belangrijke hoofdstukken

1. Ondernemer

In dit hoofdstuk gaat het over jouw eigenschappen en situatie. Ondernemen begint tenslotte bij jezelf. Het succes van het ondernemerschap is in grote mate afhankelijk van jouw situatie, ervaring, kwaliteiten, vaardigheden, drijfveren en persoonlijke motivatie. Het invullen van dit hoofdstuk vergoot je zelfinzicht en zorgt ervoor dat jij jezelf goed en volledig presenteert aan anderen.

2. Bedrijfsidee

In dit hoofdstuk beschrijf jij het bedrijfsidee. Je omschrijft wat je gaat doen en je geeft daarbij de sterke en zwakke punten van de onderneming aan. Ook denk je na over jouw visie en missie als ondernemer en formuleer je de zakelijke doelen die jij wilt gaan realiseren.

3. Klant en aanbod

In dit hoofdstuk beschrijf je jouw klanten en bijbehorend aanbod. Bij klanten noteer je alle relevante kenmerken en behoeften. Bij jouw aanbod gaat het om de algemene beschrijving van de producten en/of diensten. Zo weet je wat je straks gaat aanbieden en voor wie. Later in het plan beschrijf je nog alle inhoudelijke details van je producten en/of diensten.

4. De markt

In dit hoofdstuk kijk je naar de wereld buiten de onderneming (externe factoren). Signaleer kansen en bedreigingen door te kijken naar landelijke ontwikkelingen (macro-factoren), brancheontwikkelingen (meso-factoren) en lokale factoren (micro-factoren). Hierdoor weet je exact wat er speelt in jouw directe en indirecte omgeving en bepaal je hoe je daar als ondernemer mee omgaat. Uiteraard kijk je ook naar de concurrentie en bepaal jij het onderscheidend vermogen van jouw onderneming.

5. Marketing

In dit hoofdstuk ga je aan de slag met jouw marketingplan. Aan de hand van de marketingmix geef je gedetailleerd aan hoe jij jouw positie op de markt gaat verwerven. Door het invullen van onze 7'B’s maak je duidelijk op welke wijze klanten jou weten te vinden en hoe jij ze aan jouw bedrijf weet te gaan binden.

6. Organisatie

In dit hoofdstuk gaat het om alle zaken die je in en om je bedrijf goed moet regelen (interne organisatie). Het gaat hierbij om onder andere het kiezen van de juiste rechtsvorm en verzekeringen, maar ook het in goede banen leiden van juridische zaken. Dit hoofdstuk kan je gebruiken als checklist om de huidige stand van zaken weer te geven.

7. Financieel

In dit hoofdstuk gaat het om geld. Het financiële plan is belangrijk om voor jezelf te weten wat je financieel kan verwachten en om te voorkomen dat je voor verrassingen komt te staan. Heb je geld nodig om je bedrijf te starten dan heb je dit deel van het plan ook nodig om een mogelijke financier te overtuigen van de haalbaarheid en winstgevendheid van jouw onderneming.

Aan de hand van onze gratis software in de academie doorloop je als (startende) ondernemer uit Middenmeer deze onderdelen stap voor stap. Je krijgt uitleg, voorbeelden en handige tips.

Hoe werkt onze gratis ondernemingsplantool?

De tool is speciaal ontwikkeld voor jou en werkt volledig online. Zo werkt het:

Je activeert jouw eigen ondernemingsplan in onze academie

Je vult in je eigen tempo de onderdelen van het plan in

Je kunt op elk moment pauzeren, wijzigen of je plan downloaden

Je ontvangt handige suggesties en toelichting bij alle onderdelen

Het resultaat? Een professioneel en compleet ondernemingsplan, klaar om te gebruiken.

TIP: in de software zijn veel koppelingen, rekenmodules en functionaliteiten geprogrammeerd. Wanneer je het ondernemingsplan download naar een Word-versie, dan werken de genoemde functionaliteiten niet meer. Doorloop de volledige tool voordat je de definitieve versie download. 

Activeer via onderstaande knop direct jouw gratis ondernemingsplan in onze academie:

Activeer ondernemingsplan


Persoonlijke ondersteuning bij jouw ondernemingsplan

Heb je vragen tijdens het schrijven van jouw ondernemingsplan? Dan kun je via de knop 'Stel een vraag' hulp inschakelen van onze specialisten. Onze adviseurs denken graag met je mee, of je nu net begint of al een stap verder bent.

Samenvatting

Een goed ondernemingsplan is de fundering van je bedrijf. Omdat je woonachtig bent in Middenmeer kun je kosteloos een professioneel plan maken met behulp van onze software. Combineer dit met persoonlijk advies tijdens een spreekuur of volg onze gratis trainingen en je zet goede eerste stappen als (startende) ondernemer in Middenmeer.

Spreekuur    Agenda trainingen