Deze website maakt gebruik van cookies. Waarom? Klik HIER voor meer informatie. Sluiten
         
 

Stap 5: Doe marktonderzoek

Starten als ondernemer doe je niet zomaar: er komt aardig wat bij kijken. Je hebt een goed idee en wilt dit gaan uitwerken. Maar is er wel interesse in jouw dienst of product? Om deze vraag te kunnen beantwoorden begin je met een marktonderzoek.

Dit moet er in jouw marktonderzoek staan

Als zelfstandig ondernemer moet je weten hoe jouw markt in elkaar steekt. Een vereiste is dus om jouw markt goed in kaart te brengen! Onderzoek wie jouw klanten zijn, wat zij willen en waar zij zich bevinden. Een marktonderzoek vormt uiteindelijk de basis voor het trekken van klanten naar jouw bedrijf.

De branche

Om de markt voor jouw product of dienst in kaart te kunnen brengen, onderzoek je allereerst de branche waarin je wilt gaan starten als ondernemer. Het is natuurlijk een pre als je zelf al actief bent in dan branche waarin je gaat starten. Je hebt dan al de kennis en contacten die je kan gebruiken om te onderzoeken wat er speelt in de branche.

De juiste informatie geeft een goed beeld van wat er in jouw sector speelt en van het verloop in de afgelopen jaren. Met deze informatie kun je ook ontdekken wat de vooruitzichten zijn en kan je als ondernemer een visie hierop vormen. Belangrijke vragen om te stellen zijn: Hoe ziet de toekomst er voor deze branche uit? Hoe is het gesteld met de prijzen in de markt en waar moet je als startende ondernemer rekening mee houden? Raadpleeg hierbij zeker ook jouw potentiële opdrachtgevers. Zij werken al jaren in de branche en weten immers heel goed wat belangrijk is voor een starter en wat er speelt. Indien mogelijk is ook raadzaam om te praten met aanbieders in dezelfde branche (concurrenten) of andere organisaties actief zijn in jouw branche.

Desk- en fieldresearch

Op internet kan je tegenwoordig vanuit achter je PC heel veel informatie vinden. Dit noemen we deskresearch. Op basis van bestaande onderzoeken, publicaties, artikelen, blogs ect. kan je onderzoeken wat er speelt binnen jouw branche. Heel handig, maar let hierbij wal altijd op de bron en de actualiteit. Er is namelijk ook veel “gekleurde” en verouderde informatie te vinden.

Om jou een handje te helpen bij het doen van marktonderzoek hebben we per sector belangrijke informatie, branchegegevens en websites op een rijtje gezet. Klik hier voor het overzicht van de beschikbare branches

Wil je informatie verzamelen die specifiek voor jouw situatie van toepassing is dan moet je veelal zelf op onderzoek uit gaan. Dit noemen we field-research waarbij je, zoals hierboven genoemd, in contact treed met mensen en organisaties in de branche. Ook kan je gericht klantonderzoek doen om jouw doelgroep goed in kaart te brengen.

De doelgroep

Wat vindt de doelgroep van jouw idee? Zitten ze te wachten op jouw product of dienst? Dit kun je bijvoorbeeld onderzoeken via enquêtes en interviews. Het voordeel van een interview is dat je beweegredenen van mensen kunt achterhalen; wat vinden ze van jouw product of dienst en waarom vinden ze dat? Daarentegen is het voordeel van een enquête dat je in een korte tijd veel mensen kunt bereiken. Bedenk voor jezelf welke manier het waardevolst is voor jou en voer die uit.

SWOT-analyse

Een belangrijke stap in jouw marktonderzoek is de SWOT-analyse. SWOT staat voor strengths, weaknesses, oppurtunities en threats, ofwel sterktes, zwaktes, kansen en bedreigingen. Door een SWOT-analyse uit te voeren, kun je de sterke en zwakke punten, kansen en bedreigingen in één overzicht plaatsen. De sterke en zwakke punten van jouw bedrijf zijn onderdelen die je kunt beïnvloeden. De kansen en bedreigingen komen van buitenaf en zijn daardoor niet beïnvloedbaar. Stel op basis van deze punten een matrix op met vier vlakken. Hierin noteer je in elk vak minimaal drie elementen die op jouw bedrijf van toepassing zijn. Lees hier meer over de SWOT-analyse en download de matrix.

Concurrentieanalyse

Doorgaans ben je niet de eerste of enige aanbieder van een product of dienst. Wellicht pak je het wel anders aan dan anderen, maar vormen van concurrentie zijn er eigenlijk altijd wel. Je maakt een concurrentieanalyse door een lijst op te stellen van jouw producten en of diensten. Vervolgens maak je een lijst van jouw afnemers en bekijk je per productgroep wie jouw voornaamste concurrenten zijn. Wie zijn deze concurrenten dan, waar bevinden zij zich en wat doen ze precies? Hoe zijn zij begonnen, wat zijn hun sterke en zwakke punten? Wat is hun doelgroep? Dat komt allemaal uit deze analyse.

Belangrijk in deze concurrentieanalyse is om te kijken hoe jouw bedrijf staat tegenover de concurrenten. Kijk ook of jouw product en of dienst zich kan meten met vergelijkbare producten en diensten. Zelfs wanneer er maar één concurrent is, maar dit is wel een hele grote speler in jouw gebied, moet je jezelf afvragen of je jouw product misschien niet moet aanpassen.

Marketinganalyse

Nu je alles weet over de markt en jouw klanten kan je gaan nadenken over hoe jij je doelgroep het beste kan benaderen? Is dat offline of online, via een tijdschrift of een online artikel? Op welke websites bevindt jouw doelgroep zich, maken zij ook gebruik van social media en zo ja: welke kanalen dan?

Kortom: marktonderzoek vormt de basis voor het bedenken en uitvoeren van de juiste stappen om jouw persoonlijke en zakelijke doelen te gaan bereiken.

Andere artikelen die ook interessant voor je kunnen zijn:

Ga naar stap 6: Maak een financieel plan

Ga naar stap 4: Wie is je klant?

Ga terug naar: Start met het stappenplan van het Startersloket

agenda

Data ophalen ...

Blog

Hoe kom je aan je 1e klanten?


Bespaar niet op een boekhoudprogramma en zakelijke rekening


Lees meer

Nieuws

Record: acht op de tien mkb'ers wil bedrijf verkopen door coronacrisis

Je eigen bedrijf verkopen: 8 op de 10 Nederlandse ondernemers in het mkb zou dit doen als ze er een goede prijs voor kregen. Het aantal geïnteresseerden in verkoop is fors gestegen door de coronacrisis. De verkoopbereidheid was in Nederland nog nooit zo groot.

Ondernemers kunnen nog tot 1 januari belastinguitstel aanvragen

Ondernemers die door de coronacrisis in zwaar weer verkeren, kunnen nog tot 1 januari 2021 uitstel van belastingen aanvragen. Hiertoe is besloten vanwege de aangescherpte coronamaatregelen, meldt staatssecretaris Hans Vijlbrief (Financiën) dinsdag.

Lees meer
Lees meer

Kennisbank

Lees meer
Aanvraag tijdelijke overbruggingsregeling zelfstandig ondernemers (Tozo) in de Gemeente Hollands Kroon
Start met het stappenplan van het Startersloket
Starten met je uurtarief
Welke aftrekposten heb ik als ondernemer?
Lees meer