Deze website maakt gebruik van cookies. Waarom? Klik HIER voor meer informatie. Sluiten
         
 

Stap 4: Wie is je klant?

Als je gaat ondernemen is het heel belangrijk om te kijken wie jouw klanten zijn? De meest voor de hand liggende keuze is of je product of dienst voor de zakelijke markt is (B2B) of voor de consumentenmarkt (B2C). Beide kan natuurlijk ook. Dit onderscheid is belangrijk omdat het type markt veelal om een specifieke wijze van handelen en communiceren vraagt. Hier moet jij als ondernemer goed op inspelen.

Ken de kenmerken van jouw (toekomstige) klanten!

Durf te kiezen

“Ik kan iedereen helpen” hoor je van veel startende ondernemers. En dat klop vast. Je hebt veel kwaliteiten, je hebt kennis en ervaring opgebouwd en je kunt echt veel verschillende mensen en/of bedrijven helpen. Dit kan en mag natuurlijk ook, maar als jij je met jouw bedrijfsidee echter richt op iedereen of een hele brede doelgroep “mensen met stress”, “mannen tussen 25-65 die willen afvallen” of “bedrijven die een website nodig heeft” dan is de kans heel groot dat niemand zich echt aangesproken voelt. Je gebruikt in je communicatie dan vaak ook algemene termen om iedereen erbij te betrekken. Niemand voelt zich dan echt gericht aangesproken, je schiet met hagel.

Je kunt je vaak beter tot specifieke groepen richten. De anderen weten je echt wel te vinden. Het motto is dan: Kies en word gekozen. Vanuit jouw kennis en ervaring weet je precies wat er in je klant omgaat, hoe jij kan helpen. Bewust kiezen voor bepaalde of wellicht zelfs 1 specifieke doelgroep heeft dus een aantal voordelen:

  • Je spreekt een bepaalde groep aan waardoor ze jou ook eerder kiezen.
  • Je straalt vertrouwen uit en wordt eerder (als expert) gezien.
  • Je weet zelf ook beter op wie je je richt, dit geeft je bedrijf richting en maakt je marketing makkelijker.
  • Je weet meer van het gedrag van je klant en je kan hier beter op inspelen.

Segmenteren

Deel jouw type klanten op in groepen, dit noemt men segmentatie. Je gaat kijken welke groepen er te vormen zijn en per klantgroep kan je kijken naar de specifieke eigenschappen die belangrijk zijn.

Bij bedrijven kan je bijvoorbeeld segmenteren op basis van bijvoorbeeld:

  • branche
  • regio
  • grootte
  • type product/dienst

Bij consumenten kan je kijken naar bijvoorbeeld:

  • leeftijd
  • woonplaats
  • inkomen
  • afkomst
  • hobby
  • ideologieën etc.

Marktonderzoek

Doe marktonderzoek om te ontdekken wie jouw doelgroepen zijn, wat hun kenmerken zijn en welke behoefte of problemen ze hebben waar jij een oplossing voor biedt. 

Andere artikelen die ook interessant voor je kunnen zijn:

Ga naar stap 5: Doe marktonderzoek

Ga naar stap 3: Bedrijfsidee

Ga terug naar: Start met het stappenplan van het Startersloket

 

agenda

Data ophalen ...

Blog

Hoe kom je aan je 1e klanten?


Bespaar niet op een boekhoudprogramma en zakelijke rekening


Lees meer
Lees meer

Kennisbank

Lees meer
Aanvraag tijdelijke overbruggingsregeling zelfstandig ondernemers (Tozo) in de Gemeente Hollands Kroon
Start met het stappenplan van het Startersloket
Starten met je uurtarief
Welke aftrekposten heb ik als ondernemer?
Lees meer