Trend: netwerken en community's

Een trend binnen de kantorenmarkt is de behoefte aan flexibiliteit en beleving. Steeds meer ondernemers willen een werkplek waar ze gebruik kunnen maken van (veel) faciliteiten en willen het liefst in de grote stad werken. Daarom vind je veel coworking spaces of business centers in bijvoorbeeld Amsterdam, Rotterdam, Den Haag of Breda. Denk aan de Zuidas in Amsterdam, die bijna niet meer kan voldoen aan de hoge vraag naar flexibele en kleinschalige kantoorruimte. Ook communities zijn ‘hot’: plekken waar je expertise en ervaring kunt delen met andere professionals. De mogelijkheden zijn tegenwoordig dan ook ruim.

Business centers

Als startende ondernemer met een kleiner budget wil je het allerbeste uit je werkplek halen. Wil je het liefst helemaal ontzorgd worden, je netwerk uitbreiden en niet te lang aan een werkplek vastzitten? Kijk dan eens naar een business center. In een business center zijn meerdere ondernemers en bedrijven, van klein tot groot, gevestigd. Het grote voordeel van een business center is het flexibele en sociale karakter. Je kunt een werkplek vaak voor hele korte of langere periodes huren, soms zelfs al vanaf één dag. De startkosten zijn dan ook meestal laag. Je kunt van alle faciliteiten, zoals internet, telefonie, meubilair, vergaderruimtes én services zoals beveiliging, onderhoud, schoonmaak, koffie en receptie gebruikmaken.

Abonnement

Het is ook vaak mogelijk om een abonnement aan te schaffen bij verhuurders die business centers in meerdere steden hebben. Op die manier kun je altijd werken op een flexplek die bij jou in de buurt is. Ben je op bezoek bij een klant in Rotterdam? Dan kun je gemakkelijk aanschuiven op een plek in de stad. Moet je naar een afspraak aan de andere kant van de stad en wil je je voorbereiden? Dan kies je een flexplek in die buurt. Kantoorruimteaanbieders vertellen je daar graag meer over.

Coworking spaces: samenwerken met professionals

Binnen coworking spaces werk je samen met andere ondernemers, zowel uit je eigen branche als uit andere sectoren. Hierdoor kun je ideeën uitwisselen en jullie expertise met elkaar delen. Je netwerk breidt dus vlug uit. Je ontmoet en werkt samen met andere professionals en werkt als het ware in een gemeenschap van ondernemers. Bij coworking is sociale aspect een belangrijk onderdeel. Binnen coworking spaces is het vaak ook mogelijk om evenementen te organiseren, zoals bedrijfsborrels, workshops of lunches.

Bedrijfsverzamelgebouw

Hecht je veel waarde aan je netwerk en het contact met andere zzp’ers of ondernemers – maar wil je niet alle faciliteiten of services delen? Dan is een bedrijfsverzamelgebouw het overwegen waard. Hierbij deel je het gebouw met ondernemers, waarbij je dus ook diverse faciliteiten deelt, maar je kunt dit zelf bepalen. Zo kan het zijn dat je wel een gezamenlijke keuken of een receptie hebt, maar het is ook een optie om binnen je eigen kantoorruimte te lunchen en niet deel te nemen aan een gezamenlijke lunch. Het bedrijfsverzamelgebouw heeft een aantal handige voordelen:

Je “deelt” de huur met andere ondernemers

Je kunt je netwerk uitbreiden

Huurcontracten zijn meestal vanaf één jaar af te sluiten

Je kunt over het algemeen internet en telefonie afnemen via de verhuurder – je hoeft dit dus niet zelf te regelen

Conventioneel huren

Conventioneel huren houdt kortweg in dat je als bedrijf een hele etage of zelfs een compleet bedrijfsgebouw huurt. Hoewel dit wellicht niet voor je weggelegd is als je (startende) zzp’er bent, is dit het overwegen waard als je bedrijf groeit en je voor een langere periode kantoorruimte zoekt (de huurcontracten lopen meestal 3 of 5 jaar). Als je conventioneel huurt is de verhuurder eigenaar van het gebouw en wordt de huurprijs (per jaar) meestal aan de hand van het aantal m2 bepaald. Je bent zelf verantwoordelijk voor de inrichting, internet en telefonie en het apparatuur: het pand wordt casco opgeleverd. Er zijn wel diverse bedrijven die een prachtig kantoor voor je willen ontwikkelen en realiseren.

Overige mogelijkheden

Misschien zoek je wel naar iets heel anders. Kantoorruimtespecialisten kunnen diverse bedrijfsruimtes aanbieden. Op zoek naar een opslagruimte of bedrijfshal? Of zoek je een winkelpand of showroom? Je eigen horecagelegenheid beginnen? Kantoorruimtespecialisten gaan graag een gratis gesprek met je aan.

Hoe werkt het?

Je hebt een kantoorruimte of meerdere kantoren gezien en doet een aanvraag óf neemt telefonisch contact op. De kantoorruimtespecialist bespreekt met jou waar je geïnteresseerd in bent, wat je eisen zijn en bespreekt de kantoren waar je interesse in hebt getoond. In overleg worden een aantal bezichtigingen gepland, waarna je een persoonlijke offerte krijgt. Jouw persoonlijke kantoorruimtespecialist belt je dezelfde dag of de dag erna om de bezichtiging te evalueren en het vervolg te bespreken.

Agenda

13 mei

Ondernemen en belastingen

19.30 uur
Online
Online

Blog

6 redenen waarom het belangrijk is om verschillende verdienmodellen te hanteren!

Joeri Goede

In de wereld van het ondernemerschap is het belangrijk om niet afhankelijk te zijn van slechts één inkomstenbron. Dit kan jou namelijk kwetsbaar maken. Heb je er wel eens over nagedacht dat je wellicht verschillende verdienmodellen kunt hanteren? Dit is natuurlijk niet van toepassing op ieder type bedrijf, maar laten we eens kijken naar de voordelen van het diversifiëren van jouw verdienmodellen als (startende) ondernemer.

Partners

Uren- en kilometerregistratie

Start direct met het bijhouden van jouw uren en kilometers als (startende) ondernemers.

Terug naar overzicht